Variation för kropp och knopp

Variation för kropp och knopp

Rutiner, rutiner, rutiner.

Matlagning, val av tv-program, tandborstsätt och ordningen man tvättar sig på när man duschar blir ofta vanor, mönster och rutiner. Vilket är väldigt positivt eftersom det ger mycket mer ”tidsekonomi” alltså man sparar tid. Tänk vad jobbigt och tidskrävande att alltid laga ny mat, varje dag! Eller att alltid göra allt i annorlunda följd när man duschar.

MEN det finns några baksidor av myntet – för livet handlar ju inte bara om att få ekonomi i allt – utan också om att få upptäcka något nytt, att sträcka sig utanför den kända, invanda sfären för att komma vidare och framåt.

När man tränar är ”ekonomi” i träningen något man både strävar efter men också behöver motverka:
Ska du tävla i löpning är det ju bra om du tränat så pass mycket så att kroppen har anpassat sig att du gör av med minsta möjliga energi för prestationen = du har fått en bra ekonomi i löpningen. Hjärnan behöver inte heller tänka på vad som ska hända utan det mesta går av sig själv.

Men för att fortsätta att utvecklas behöver man motverka detta med att få ”ekonomi” i sin träning – man måste variera sin träning för att kroppen inte ska få så pass bra ekonomi i en träningsform att man stagnerar och får sämre resultat.

Det kan tex vara att börja göra armhävningar på en Bosu-boll, att lägga på mer vikt på Squat eller att springa en annorlunda kuperad slinga på löprundan.

På gruppträningspassen byter vi koreografi var 3:e månad och det märks så tydligt hur nyttigt det är för kroppen, men inte bara för den, utan även för knoppen.

Det finns inga pass som är så roliga och går så snabbt som nya pass – okej, första gången man kör är det oftast bara ett töcken av rörelser, musik och takter. Men när hjärnan fått lite hum om vad som kommer och kan ställa in kroppen på det swishar tiden bara förbi och hips vips är passet slut och kroppen väldigt svettig och nöjd.

För variation är inte bara för att motverka att få för bra ekonomi i det man gör så att resultaten stagnerar – det är också ett sätt att hålla träningsångan uppe, att känna sig motiverad och tycka att det är roligt. För träning handlar så mycket om hjärnan också!

Fick höra en berättelse om Wolfgang Pichler och Magdalena Forsberg i helgen. Magda hade skjutit riktigt illa på en tävling så Wolfgang tog ut henne på kvällen, satte upp ett gäng med papptavlor och bad henne skjuta. Resultatet stod Wolfgang och ropade ut för varje tavla ”FULLTRÄFF” blev det på varje (men det skulle visa sig att han bara ljög – hon hade skjutit lika illa som på tävlingen under dagen).

På tävlingen dagen efter tog Magdalena guld – och hon sa själv att gårdagskvällens övningar var det som gjorde skillnaden.

Tänk vad mycket våra tankar påverkar oss. Så om du inte får de resultat du vill ha eller om du tycker det du tränar (eller om du inte tränar alls) är aptråkigt, har du ingen motivation?

VARIERA DIG, utmana kroppen att göra något annorlunda, något nytt! Ja, det innebär mer motstånd och träningsvärk, det innebär att du inte kommer känna dig ”hemma” och bekväm i de nya rörelserna, vikterna eller på den nya banan. MEN det kommer att göra att du får bättre resultat och får en större motivation att hålla i träningen över tid (kanske till och med så länge som den 86-åriga gymnasten på bilden).

Själv har jag skottat snö och åkt längskidor…mer om det nästa blogg 🙂

Tillsammans på vägen! /Frida

No Comments

Post A Comment