Stressigt?!?

Stressigt?!?

Den sista månaden i mitt liv har varit väldigt stressig (med undantag för en lugnare helg i ö-vik) både jag och Samuel har haft olika deadlines som vi måstat prestera för. Dessutom är jag en person som har väldigt svårt att göra saker halvdana jag vill gärna göra allt så bra jag bara kan och alla ni vet att en riktigt bra prestation kräver mycket jobb oavsett om det är att ha föredrag, ordna en mysig adventskalender, koreografera pass eller samordna saker.
Har du nu läst texten och upplevt att tonen är negativ eller lite självömkande så kolla texten igen.

Det är på något sätt så lätt att anta att när det varit stressigt så har det varit negativt. Visst har tålamodet och fokuset stretchats men jag har fått vara med om så många grymma grejer.

Det är ganska intressant hur kroppen fungerar. Stress och träning hör ju ihop – stress är något som får igång kroppen så att man blir redo för utmaningar, alltså något positivt, men stress kan ju också vara förödande. Den positiva stressen pratar vi sällan om och hur vi ska kunna hitta andningshål för att orka med och se till att den kan fortsätta att vara positivt.

Vad gör egentligen stressen i kroppen: ja när vi blir stressade utsöndras stresshormonerna adrenalin, noradrenalin och kortisol.
Adrenalinet är det hormon som kickar i gång oss vid stora fara, fysiska utmaningar och psykisk stress. Noradrenalinet är viktig för vakenheten, skapar entusiasm, optimism samt höjer koncentrationsförmågan. Dom här två hormonerna är ju suveräna att ha när man ska prestera och få mycket saker gjorda. Dessutom strävar vi ju ofta att få dessa ”kickar”, våra nöjesfält livnär sig på det. Som idrottare finns den här stressen med i alla tävlingsmoment vilket jag tror är en av de fantastiska sakerna med att tävla. På bilden ovan är nog adrenalinet rätt högt i både Olivia och Johns kroppar 🙂

Dessutom utsöndras kortisol också vilket aktiverar vår överlevnadsinstinkt och är ett skyddande stresshormon som i lätt och tillfälligt förhöjda nivåer har en inflammationshämmande effekt på immunsystemets celler. Men om kortisol utsöndras under en längre tid kommer det snarare att leda till passivitet och hjälplöshet, något som kan vara farligt och skapa psykiska och fysiska symtom/sjukdomar.

Så det verkar ju vara en riktigt balansgång vi har att göra med (precis som så mycket annat i livet). Och det är väl därför all media öser ut tips och trix hur man ska må bättre, stressa mindre, äta bättre, få sundare vanor, kunna säga nej till chefen och få ett underbart sexliv eftersom de vet att detta säljer som smör.

Det finns ett bibelord som jag återkommer om och om igen till som står i Matt 11:28-30 ”Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ. Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt.”

Bara själva orden tycker jag andas vila – är du intresserad av att höra mer om detta och förstå mer av textens innebörd så kolla in denna predikan som har temat: ”Evangelium för stressade” av Niklas Piensoho http://www.filadelfia.nu/?m=151&oid=7297

Under ungefär ett halvår har olika människor i olika situationer sagt att de upplever en hälsning från Gud till mig – eftersom jag tror på, och tänker att Gud är en personlig Gud som vill mitt bästa, som dessutom vet mitt bästa är det så fantastiskt när sånt händer och ännu häftigare när det händer flera gånger av helt vitt skilda personer som ändå säger samma sak: du behöver finna vila i Gud. En av dessa personer gav en bild av att jag är den där hästen precis innan start som vill ut och prestera men sa samtidigt att jag behöver också vara lammet på en äng som bara är, inte är fokuserad på prestation utan bara vilar.

Så den här hösten har jag utmanat mig genom att tacka ja till olika saker som tänjer på min prestationsförmåga, samtidigt har jag varit jättenoga med att få vilan med Gud varje dag. Hur kan man vila på det sättet kanske du tänker?!? Ja det är nog olika hur vi är och vad vi gillar, men en tidig morgonpromenad men en predikan eller med lovsång i lurarna, eller en stund med Bibeln vid en tekopp, eller bara ställa klockan på 15 min och sen ligga och prata med Gud, ibland med en powernap som följd är vila för mig.

Visst tv, sociala medier och endel hushållsarbete får ta stryk – de två första är bara ett +, men det sista får jag ibland må lite dåligt över när det inte är städat och fixat som jag skulle vilja ha det.

Det jag har hittat är hela skillnaden, för mig snurrar livet på, men varje dag får jag vara där det inte finns någon prestation – där jag inte läser för att ha läst, inte ber för att ha bett utan bara får vara i Guds närhet.

Tillsammans på vägen! /Frida

No Comments

Post A Comment