Sommarträning för alla

Sommarträning för alla

I någons huvud ”träningen, den får jag ta tag i till hösten när alla rutiner ändå sätts igång”. Har det någon gång varit du som tänkt så?

På sommaren vill nog alla njuta – sol, bad, grillmiddag, inga måsten, glass, kvällar som det inte spelar någon roll om dom blir för sena, grön natur och avkoppling.

Men det jag har upptäckt är att myntet har en baksida! För mig innebär denna sorts sommarnjutning också: morgonseghet (när man sover mycket längre än man borde), irritation och oro i kroppen – nästan lite bakfylle Ågren (när godiset, glassarna, fikat och allt annat sött inte bara äts på lördag utan varje dag), trög i magen (vi fördjupar oss inte mer i det än såÄ), tankarna dras väldigt ofta till allt ätbart (på jobbet springer timmarna iväg och hipsvips är det lunch – medan nu är man kanske hemma, kylen eller skafferiet är nära, och man kan hinna dit många gånger mellan målen så att småätandet blir en vana för kroppen och då också för tankarna).

Fast det hör väl till kanske du tänker, men jag tänker att det inte alls behöver göra det!

Lite rolig kuriosa: När den första semsterlagen kom 1938 var man mån om att arbetarna skulle tillbringa semestern så att man var ”fit for fight” när arbetet startade igång igen, så DN publicerade då artikeln ”10 råd åt den semest­rande.”

”Försök införa någorlunda regelbundna vanor. Stig upp, ät, bada, sporta och lägg er på bestämda tider, så är ni snart alldeles utvilad”, tipsade tidningen DN bland annat om 1938. 🙂

Nä, så vill vi kanske inte heller ha det, men att ha semester och ledighet kanske inte behöver innebära att vara inaktiv och äta mycket. Det kanske istället kan få vara så att vi har möjlighet att bryta vardagen, att inte ha kalendern fullbokad och att ta sig tid med våra relationer och vårt välbefinnande – att det är det som är det viktigaste! Och om vi ska ta oss tid med vårt välbefinnande ska vi ju verkligen inte vänta med träningen till hösten – utan sommaren är en superhärlig tid att starta igång träning alternativt hålla igång träningen! Varför då?!?

1) Det är lättare att spontanträna eftersom man oftast är ledig mer under sommaren.

2) Den stora snöhögen (alt vattenpölenÄberor lite vart i Sverige man bor) har nu förvandlats till ett grönt gympahallsgolv (gräsmattan alltså!)

3) Det är lätt att klä sig för utomhusaktiviteterna (så lite som möjligt, typ)

4) Batteriet i mobilen håller längre i 25 graders värme än i 25 graders kyla så man kan ha appar och musik igång hela passet.

5) Barnen i ens familj eller i omgivningen inkluderas mer i sommarträningen då det är mer lättillgängligt för dem att hänga med på deras villkor.

Ja, ni märker, jag kan hålla på hur länge som helst att vurma för sommaträningen.

Här skulle jag kunna säga ”lycka till” och ”kom igen” och ”kör hårt” för att sedan avsluta inlägget. Men eftersom jag känner mig själv så fortsätter jag skriva lite till.

För jag tror att jag inte är ensam om att behöva inspiration och fasta tips. Själv går jag titt som tätt på andra träningsformer än vad jag själv instruerar och för andra instruktörer eller testar några nya övningar från nätet eller någon app, för att få nya idéer och hålla lågan uppe – det blir så mycket roligare då!

Så vill du ha svar på HUR DÅ? Ska jag ge dig lite tips:

Motionera under sommaren:

KLASSIKERN: Morgon- eller kvällspromenaden. Skönt, naturupplevelse, tillsammans med någon eller med en bra ljudbok/musik/predikan/sommarpratare (Tips för lyssnare kommer längst ner).
UTMANA KLASSIKERN: När du kommer hem gör tex 20st vardera av Benböj, Rygglyft, Armhävningar, Utfall, Situps (välj antal efter din form, men utmana dig att göra lite fler än du tror att du fixar).

UTFLYKT MED FAMILJEN/GÄNGET: Gör en utflykt (cykla till något mål, bestig ett berg, gå ut i skogen till ett givet mål eller ngt annat)
UTMANA UTFLYKTEN: Lägg in lite intervaller – cykla X-antal sträck i full fart, cykla som vanligt ett tag och kör sedan igen. Säg ”Först upp”, och öka farten på väg emot bergets topp. Lek tafatt i skogen – garanterat puls!

PÅ STRANDEN: Bryt ligga på mage, ligga på rygg, sitta en stund några ggr under strandvistelsen med aktivitet. Och nej, jag säger inte till dig som självmant redan har hunnit simma till flytbryggan 3 ggr och kastat tennisbollen 40 ggr med kompisen innan andra ens hunnit ordna till filten, utan till dig som tycker det känns sååå jobbigt att behöva resa på dig (jag har också lätt att komma in i den feelingen när jag solar/slumrar/löser korsord/lyssnar ljudbok på stranden) Man har faktiskt legat ner heeela natten så hjärtat behöver slå lite fortare så att blodet far runt med lite fart under dagarna – även på semestern.
UTMANING PÅ STRANDEN: Ta med bollar, frisbee, simglasögon och använd dem! Dyk gärna ner under vattnet mycket om du har möjlighet – hjärtat kommer att picka fort! Om du är på enskild strand eller vågar på en allmän: gör styrkeövningarna jag beskrev som en utmaning för ”Klassikern” – är ni flera som gör den lovar jag att fler kommer att hänga på 😉 Dessutom är det ännu skönare att sen ta ett dopp och lägga sig ner igen!

LEK-TRÄNING: JA! Man kan leka och träna samtidigt – en hit!!! Och man behöver inte vara ett stort gäng, ju färre desto mer puls!

– Brännboll med 2-4 pers på varje lag, man får slå och springa ofta 🙂
LITE MERA TRÄNING: Alla i utelaget sprintar mot den som tar emot bollen – och vänder och sprintar tillbaka till sin plats när bollen kastas till brännaren – ser fantastiskt roligt ut!
– Kubbstafett: En underbar blandning mellan kubb och ”idioten”! Man kan vara 2 upp till nästan hur många som helst! Våra barn älskar denna och får aldrig nog!
LITE MERA TRÄNING: Var bara två och bestäm att först till X antal segrar vinner.

Tafatt, Knutgubbe, Pepparkakskull, osv.
Motionera och träning i dessa former är bra – men hur får man till den där lite mer utmanande träningen under sommaren? Den där svettiga, brännande, uppbyggande och härliga? Det kommer jag att skriva om nästa vecka 🙂

Nu ska jag packa i ordning för att cykla till Brändön, min familj har åkt dit imorse medan jag stannade hemma och jobbade lite – så nu väntar en cykeltur på drygt 4 mil – men jag har färdkost (bilden ovan) och ska stanna på lantbutiken i Smedsbyn och köpa glass.

Skriv gärna kommentarer, hör av er, fråga, tyck till – jag ger gärna tips och råd om träning på sommaren osv.

TILLSAMMANS PÅ VÄGEN! /Frida

PS; TIPS TILL LURARNA!

Nyfiken på hela människan med tema tro, mat och träning? – Lyssna på predikan om detta från Willow Creek i deras serie ”STRONGER”, denna heter ”STRONGER IN BODY”: http://web9.willowcreek.org/mediaplayer/downloads/mp3/WEmessage20140202.mp3

Hela serien ”STRONGER” rekommenderar jag varmt: ex ”stronger in faith”, ”stronger in love”, ”stronger in patience”, ”stronger in marridge” osv. Glöm bara inte att det är från USA – vissa kulturella skillnader kan förekomma 😉

DS

No Comments

Post A Comment