Grym på gym?

Grym på gym?

För många är gymmet ett bekant hem, oavsett vilket gym man går till så är det som att maskinerna och vikterna strålar potentiell träning Ä man ser övningarna framför sig i huvudet och kan på några minuter lägga upp ett inprovicerat styrkepass med 2-3 muskelgrupper i fokus.

För endel är det precis tvärtom Ä bara en djungel av utomjordiska maskiner som signalerar fara. Man ser för sin inre bild vikter komma flygandes och kroppen fastna i vanställda positioner med aptunga vikter ovanpå.

Nyckelorden för god styrketräning skulle jag nog säga är KUNSKAP, KONTAKT och KOST.

KUNSKAP: Har du inte kunskap så skaffa dig det, nej, du behöver inte läsa idrottsmedicin på universitetsnivå, antingen tar du hjälp eller så fixar du biffen mer på egen hand. Många gym har erbjudanden om gymgenomgång och PT Ä en inre varningslampa för ”lyxlirare” kanske tänds i din ryggmärg, men tänk efter. Om man tycker det är dyrt kan man kanske boka upp 2 ggr, bara för att få en introduktion och få lite kött på benen, en starter, helt enkelt.

Eller så köper man en bra styrketräningsbok som visar muskelgrupperna och de vanligaste övningarna för dessa. PT på nätet erbjuds på alla möjliga olika sidor Ä mer eller mindre kostsamma Ä ibland kan det dock vara lätt att signa upp sig längre än man ids fullfölja Ä ta en funderare hur mycket du är beredd att verkligen investera i detta. Ofta finns det dessutom riktigt kunniga gymråttor som mer än gärna hjälper dig om det är något du inte riktigt får till eller något du funderar över när du tränar.

KONTAKT: Det är ganska vanligt att se hur, speciellt äldre och kvinnor, styrketränar alldeles för lätt och med ”slängande rörelser”. Att styrketräna handlar om att belasta muskel hårt så att det bränner i muskeln. Har man för lätta vikter blir det uthållighetsträning, vilket också kan vara bra, men det blir en helt annan typ av träning. Så ganska få repetitioner men med hög belastning.

Sen behöver man också fokusera på rörelsens utförande så att man inte tänker på vad man ska handla medan man tränar. Att fokusera på tekniken och verkligen ”krama” muskeln ger kontakt och därigenom goda resultat.

KOST: Tror nästan inte jag behöver kommentera detta Ä spaltmeter efter spaltmeter skrivs i media om kost Ä och det är nya rön varje vecka. Men det man kan konstatera är att kost innehållande kolhydrater är att föredra innan träning och kost innehållande protein är att föredra efter träning. Dessutom tror jag på bra och naturlig mat i det stora hela Ä pulver o tabletter tror jag aldrig är bra i längden. Men självklart är det effektivt för de som tävlar i kroppsbyggnad Ä fast inte särskilt hälsosamt (det finns mycket träning, vanor och kost i elitsatsande idrott som inte alls är hälsosamt, så för att må bra och hålla i längden är deras vanor inget att sträva efter Ä men för att bli bäst i världen finns det ju en poäng att hålla på så).

Själv är jag ingen storstilad gymmare, men jag vet att kroppen mår bra av den sortens träning. Därför försöker jag, utöver de pass jag har att gymma åtminstone 1-ggr/vecka iaf. Dels för att få egen träningstid, dels för att stärka upp nacke/axlar/rygg för min småtaskiga nacke, och för att utmana mig i något jag verkligen inte är bra på eller har goda förutsättningar för.

Men med dessa tre komponenter av kunskap, kontakt o kost är det faktiskt ganska roligt, jobbigt och man känner att det ger.

Om du inte har gjort det förut – så testa, alla kan bli grym på gym utifrån sin kropp och sina förutsättningar.

Tillsammans på vägen! /Frida

No Comments

Post A Comment