Att stretcha eller att inte stretcha – det är frågan…

Att stretcha eller att inte stretcha – det är frågan…

Brukar du stretcha före passet, eller kanske efteråt? Varför gör du det? Behöver du det eller är det bara en gammal vana som du lärt dig att göra för att andra gör det?

Det finns många olika skolor i denna fråga och jag är inte expert på någon av deras forskning, men så mycket vet jag att de är totalt emot varandra. Endel säger att man inte ska stretcha, endel säger att man absolut ska stretcha. Men min fråga är VARFÖR stretchar man? Varför stretchar du?

För att få mindre träningvärk?
Om anledningen till stretchnigen är detta så bör du veta att det mest effektiva sättet för att utesluta träningsvärk är att varva ner. Man har gjort tester på slalomåkare som bara ställt sig stilla efter ett störtlopp och de som fått sätta sig på en motionscykel med lätt motstånd och trampa ur benen, där såg man en stor förbättring av återhämtningen och reducerad träningvärk hos de som varvade ner. Alltså spurta gärna, men låt inte det vara det sista du gör innan du ställer dig i duschen.

För att bli mer rörlig?
Ja, vill man bli mer rörlig så ska man stretcha – men det krävs tid och upprepning. Ingen 15 sek stretch kommer någonsin att göra oss mer rörliga. För det första ska man hitta rätt muskel, fokusera på att få ut muskelns längd och sen hålla ca 30 sek, upprepa detta 3 ggr. Men då kommer nästa frågaÄ

Behöver du bli mer rörlig?
Det finns ganska många som är överrörliga, dessa personer behöver ju inte alls töja ännu mer, det gör mer skada än nytta – så allt är inte bra för alla! Sen är frågan vilken idrott du håller på med, vill du träna upp musklerna att bli explosiva så är mycket stretchande kanske inte att rekommendera (inte att förväxla med att vakta om att ha fortsatt bra rörelseomfång i kroppen).

För att det känns så bra i kroppen?
Det här argumentet är inget vetenskapligt men nog så viktigt, och oftast väldigt sant. Men som sagt, man behöver veta hur ens egen kropp fungerar, om det är lämpligt att stå och töja en massa och man behöver veta vad man vill bli bättre på och vilka resultat man vill ha.

Själv har jag stretchat väldigt olika mycket i olika perioder. Under graviditeterna tog jag det varsamt eftersom man då har hormoner som påverkar kroppen så att man blir mer elastisk och rörlig.

När jag bröt nyckelbenet som 10-åring gick jag med armen nära kroppen i 90 graders vinkel några veckor, har sedan dess inte riktigt kunnat få ut armen fullt utsträckt – fick jobba mycket med stretching under lång tid för att få en bra fungerande arm igen, att bibehålla rörelseförmågan är jätteviktig!

Och en sak som jag har haft problem med länge är att fotleder/hälsenor/vader, allt i den regionen är väldigt kort vilket gör att jag fäller fram överkroppen mer i benböj och att jag som springer på tå i löpning får väldigt mycket träningsvärk efteråt. Tjuvlyssnade på en instruktion, som en av våra duktiga ägare hade på Stand Fysiocenter (gymmet där jag jobbar) till en kund som skulle bli mer rörlig i fotlederna, jag testade då hans rekommendationer. Och OJ vilken skillnad! Upplever det väldigt positivt att stretcha innan jag ska träna så att jag har mer rörlighet under träningspasset. Löpsteget kändes bättre och träningsvärken är 1/10 av vad den brukar vara i vaderna. Benböjen går också bättre att vara med upprätt i, även om det bara är någon grads skillnad i lutning gör det stor skillnad på belastningen av ryggen.

Jag tycker för min egen del att det är väldigt skönt att stretcha och har blivit av med ländryggsproblem när jag stretchat höftböjaren, och får ett allmänt välbefinnande i hela kroppen efteråt.

Men hur är det egentligen? Ska man stretcha?
Läs på lite, lyssna på olika ”skolor”, fundera hur din kropp fungerar, fundera på vilka resultat du vill ha och känn efter om det känns bra i kroppen när du har gjort det.

Men du – att sträcka på sig är inte att stretcha, och det mår ALLA bra av att göra några gånger varje dagÄäven tigrarna 🙂

Tillsammans på vägen! /Frida

No Comments

Post A Comment